Veelgestelde Vragen

Hier vind je antwoorden op de meest gestelde vragen.
Staat jouw vraag er niet tussen?
Stuur ons gerust een berichtje via het contactformulier.
We helpen je graag verder!

Voor wie zijn de materialen bedoeld?

De materialen van Okanklas zijn ontworpen voor anderstalige nieuwkomers in het secundair onderwijs, maar zijn ook zeer bruikbaar voor anderstaligen in de lagere school én het volwassenenonderwijs. Ze werden uitgebreid getest in alfa-groepen, met analfabeten en traaglerenden. Bij deze groepen raden we aan om meer klassikaal te werken. Ook individuen kunnen de materialen gebruiken om zelfstandig hun Nederlands verder te oefenen.

Mag ik de materialen delen met anderen?

Het creëren van de materialen vraagt zeer veel werk en tijd. We houden bewust onze prijzen laag en vragen dus ook met aandrang om je aangekochte materialen niet te delen

Onze materialen zijn auteursrechtelijk beschermd. Zonder toestemming met anderen delen, is wettelijk verboden.

Kan ik de thema’s door elkaar gebruiken, of is de volgorde belangrijk?

De thema’s bouwen op elkaar voort, zowel in woordenschat, zinsstructuren als doelen. Voor een optimale leerlijn raden we aan om de volgorde te respecteren.

Zitten er correctiesleutels bij?

Nee. De reden is dat veel oefeningen open zijn en meerdere juiste antwoorden mogelijk zijn. De nadruk ligt op spreken, begrijpen en actief gebruiken van taal, niet op één juist antwoord. 

Waar gaat de winst van mijn aankoop naartoe?

50% gaat rechtstreeks naar vzw Biblioteca. Daarmee worden nieuwe boekjes aangekocht en de bibliotheken onderhouden in de Dominicaanse Republiek en op de Galapagos-eilanden. Zo draag je mee bij aan meer leesplezier en leerkansen voor kinderen en jongeren wereldwijd.

Wat als ik een probleem ondervind met een download of betaling?

Neem dan contact met ons op via het contactformulier. We zoeken zo snel mogelijk naar een oplossing. Kijk ook zeker even in je spamfolder: soms belandt de bevestigingsmail of downloadlink daar per ongeluk.

Wat als ik een foutje ontdek in het materiaal?

Soms sluipt er per ongeluk een klein foutje in het materiaal. Wanneer we iets aanpassen, vervangen we de oude versie door de verbeterde. 

Ontdek je zelf een foutje? Laat het ons gerust weten. We waarderen je feedback enorm! Je krijgt dan de aangepaste versie per mail toegestuurd.

Is het materiaal bruikbaar voor analfabete leerlingen?

Ja. Er is veel visuele ondersteuning, een geleidelijke opbouw en aandacht voor auditieve input. Dit maakt het materiaal geschikt voor leerlingen die nog leren lezen en schrijven. Deze leerlingen zullen woorden moeten overschrijven van het woordenboek, omdat ze deze nog niet zelf kunnen produceren. Ook hiervan leren ze veel en herkennen ze geleidelijkaan steeds meer letters en woorden.

Hoe en waarom werd dit materiaal ontwikkeld?

Het materiaal ontstond vanuit de nood in onze opstartende OKAN-school aan duidelijke, visuele en opbouwende leermiddelen voor alfa-leerlingen en traaglerenden. We vonden wel losse stukjes goed materiaal, maar nergens een volledige leerlijn die collega's samen konden gebruiken en verder uitbouwen. Bestaande methodes waren vaak te moeilijk, met te weinig herhaling en visuele ondersteuning. Daarom ontwikkelden we zelf lesmateriaal, gebaseerd op klaservaring én persoonlijke ervaring als anderstalige nieuwkomer. De thema’s sluiten aan bij herkenbare situaties uit het dagelijks leven.

Is dit materiaal ook bedoeld om leerlingen technisch te leren lezen en schrijven?

Nee, dit is geen methode voor het technisch leren lezen of schrijven. De focus ligt op mondelinge taalvaardigheid, het uitbreiden van woordenschat en het geleidelijk ontwikkelen van grammatica-inzicht. Voor het aanleren van technisch lezen en schrijven kunnen leerkrachten aanvullende methodes gebruiken, zoals bijvoorbeeld Zwart-op-Wit.